ads by nuffnang

Join The Best Followers

Friday, May 20, 2011

Kisah Benar Aku Bawa Wife aku Menghadiri Temuduga & Tips Menghadiri Temuduga Kerja Kerajaan/Swasta




Salam semua...aku nak kongsi ckit pengalaman aku g bawa wife aku temuduga kerja kerajaan dlu...tempat dirahsiakn yer..wife aku ok jawab semua soalan dgn baik n mantap...salah 1 soalannya adalah "Dimana Perhimpunan UMNO diadakan"???. soalan ni nak mguji kita samada tahu tak perkembangan semasa cz waktu tu tengah kecoh kt TV psl Perhimpunan UMNO nie...wife aku jawab betul PWTC. so yg nk p temuduga tu kenalh tahu isu semasa, n jawap soalan dgn confidence..jgn aaaa...uuu... aaa...uuu.. tak tahu nak jawap ape conform xdpt pyer...

tapi yg aku kecewa adalah apabila org yg temuduga tu tanya wife aku "Suami awak kerja ape?" so wife aku jwp "kerja Kerajaan". tahu ape penemuduga tu jawap balik????
"emm...cukuplah sorang kerja kerajaan kot"...maksudnya ckplh aku sorang yg kerja kerajaan...ade ke patut jawap mcm tu... tak Profesional langsung...tp xperlh xde rezeki kt c tu kn...aku redha!!!

tu td kisah benar yg aku n wife aku laa...

ok ni tips utk yg nak p Temuduga Kerja Kerajaan or Swasta or ape2 jerlh...

PERSEDIAAN & TIPS MENGHADIRI TEMU DUGA

1.
Sila pastikan anda membaca dan memahami dengan teliti surat panggilan temu
duga.
2.
Buat persediaan fizikal seperti memohon cuti atau kebenaran daripada majikan
untuk menghadiri temu duga , menyediakan alat tulis (jika perlu), pakaian yang
bersesuaian dan sebagainya.
3.
Buat persediaan mental seperti berehat secukupnya sehari sebelum hari temu
duga, tenangkan perasaan dan berfikiran positif.
4.
Kenalpasti pusat temu duga anda dan rancang perjalanan ke tempat yang
hendak di tuju.
5.
Buat persediaan mengenai jawatan yang akan ditemu duga seperti nama dan
gred jawatan; bidang tugas; kemahiran yang di perlukan; pengetahuan am
mengenai pemerintahan dan pentadbiran kerajaan negeri Pahang, kerajaan
persekutuan; membaca akhbar dan mengenalpasti isu semasa negara dan
negeri Pahang; dan perkara-perkara lain yang berkaitan dengannya.
6.
Bersikap sabar, tertib dan sopan santun sepanjang tempoh menghadiri temu
duga.
7.
Pamerkan penampilan diri yang kemas dan positif.
8.
Menjawab soalan-soalan dengan tenang, teratur dan berkeyakinan.
9.
Kurangkan berbual-bual secara berlebihan semasa menunggu giliran temu duga.
Ini kerana ia akan mengganggu persediaan dan fokus anda serta calon-calon
lain.
10. Sila tinggalkan pusat temu duga sebaik sahaja selesai sesi temu duga anda dan
elakkan berkongsi maklumat dengan calon-calon lain mengenai sesi temu duga
yang telah anda hadiri.

..SELAMAT BERJAYA..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...